(Minikrav Windows 7 för att uppgradera)

 

Vid uppstart av softphone så kommer en notifiering om att det finns en ny version att dyka upp nere till höger:

popup ny version av softphone

Det går även att ladda ner uppdateringen manuellt om inte notifieringen dyker upp. Välj menyn [Verktyg] och [Min sida] i din Softphone, klicka på Hem>Applikationer och ladda ner softphone.

Klicka på installationen och tryck Ja/Nästa på de frågor som dyker upp tills installationen startar.

När installationen är klar så loggar man in med användarnamn och lösenord:
Serveradress: go.teleproffs.se alt. bc.teleproffs.se *
Ditt användarnamn: Fastnätsnumret i internationellt format (ex. +4636305525)
Ditt lösenord: Får du av din administratör, alternativt se Lösenord

*Nya kunder och omförhandlade avtal från september 2019 tillhör go.teleproffs.se

Om du tillhör bc.teleproffs.se så går det även att logga in med aktiveringskod enligt nedan:

Inloggning softphone

Ange här ditt användarnamn (ditt fastnätsnummer i internationellt format, ex +4636305525) och klicka sedan Hämta aktiveringskod.
Ett mail skickas nu till din e-post med en aktiveringskod som du anger i softphone. (Kontrollera mappen Övrig e-post eller skräppost om du inte får ditt mail)

 

 

 

När Softphone är installerad och klar så behöver du ange ditt headset under Verktyg>Inställningar>Ljud:

headsetinställningar

Välj ditt headset på Ljudingång och Ljudutgång (Låt ringsignal stå till standardenhet för att få ringsignalen i datorn och inte i headset).
Du kan välja att ange ditt headset på både Högtalar-fliken och Headset-fliken så blir du inte beroende av vilket läge din softphone står i (ikonen nere till höger i din softphone):

headset_hogtalar-lage

 

Om du hade telefonist-vy tidigare så aktivera detta igen genom [Visa], klicka där i telefonistvy.

 

 

MAC-användare kan behöva avinstallera den gamla softphone efter uppdateringen. Om den gamla softphonen finns kvar parallellt med nya TeleProffs GO, så avinstallera gamla softphonen.

Om du har problem med uppgradering eller inställningar efter denna guide så kontakta vår support på support@teleproffs.se

in GO Softphone