Hur hanterar jag profiler?
En av de viktigaste funktionerna i One är profiler. Vad används profiler till?
* Visa om du är tillgänglig för samtal eller inte
* Välj vilket nummer som ska visas externt när du ringer
* Välj vad som ska hända om du är upptagen i ett samtal eller inte har svarat på ett samtal under X antal sekunder
* Välj om inkommande samtal ska gå till din mobil, din fasta telefon eller båda
* Om du har tilläggstjänsten inspelade samtal aktiv kan du välja om funktionen ska vara aktiv eller inte per profil
* Om du har tilläggstjänsten CC Pro kan du tillåta medlyssning i profiler och även välja om vissa profiler ska vara paus-profil
* Som administratör kan du ändra profilinställningar för dina kollegor. Du kommer åt profilinställningarna i adminportalen via Användare > Profiler. Där hittar du samma inställningar för profiler som för användarna, men i adminportalen kan du redigera flera profiler samtidigt – eller skapa en ny profil för alla i företaget.

Profiler
När du har valt minst en användare visas en ruta på höger sida där du kan göra alla profiländringar. Nedan kan du läsa om inställningarna mer detaljerat:
Allmänna inställningar
Här ser du profilens namn, dess profilnummer och status. Status avgör om användaren är grön- eller gråmarkerad i t.ex. desktop och mobilappen, vilket indikerar om användaren är tillgänglig för samtal eller inte. Du kan också välja profilens standardlängd och kalenderprioritet.
Nummervisning för utgående samtal
Välj vilket nummer som ska visas när användaren ringer utgående samtal. ”Fast telefon” omfattar samtal från One softphone, webbappen eller fasta telefoner, medan ”Mobil” omfattar samtal från användarens mobila enhet.
Samtal till mobilnummer
Välj om inkommande samtal till användarens mobilnummer ska hanteras på samma sätt som samtal till fasta nummer, eller om de bara ska kopplas direkt till mobiltelefonen.
Samtal till fast telefon
Välj vart ett samtal ska gå om någon ringer användarens fasta nummer. Endast till fasta nummer, endast till mobiltelefoner, både och eller om inkommande samtal helt enkelt ska vidarekopplas någon annanstans när profilen är aktiv.
Hantera när ingen svarar
Alternativet ”Om upptagen” innebär att du har ett annat samtal. Alternativet ”Om inget svar” innebär att du inte har svarat på samtalet inom en viss tid. Alternativet ”Om frånkopplad” innebär att varken ditt fasta eller mobila nummer var nåbart vid tillfället.
Kö-inlogg
Välj vilka köer som användaren ska vara inloggad i när profilen aktiveras. De köer som listas är de köer som användaren är medlem i.
OBS! Glöm inte att spara ändringarna efter att du är klar.
Byta och schemalägga profiler
Om du som administratör vill ändra eller schemalägga profiler för andra användare görs detta via webbappen, softphonen eller mobilappen.
- Gå till fliken Kontakter
- Välj en användare
- Du kan ändra en användares aktuella profil under namnet i kontaktkortet.
- Du kan schemalägga deras profiler genom att klicka på pilen bredvid Schema.
