Överför samtal
Med hjälp av TeleProffs One’s desktop-app eller webbapp har du möjlighet att vidarekoppla samtal, antingen när du är i ett pågående samtal eller så kan du ställa in automatisk vidarekoppling av inkommande samtal för specifika profiler och situationer.
Vidarekoppla pågående samtal
När du är i ett pågående samtal i antingen TeleProffs One softphone, webbapp eller mobilapp kan du vidarekoppla samtalet på två olika sätt.
A. Klicka på telefonikonen bredvid dina kollegors namn
B. Klicka på vidarekopplingsknappen i samtalsmodulen
När du klickar här får du möjlighet att antingen göra en direkt vidarekoppling eller en aviserad vidarekoppling. Kom ihåg att även hålla ett öga på kollegans status innan du gör vidarekopplingen, är den t.ex. röd är kollegan redan i ett pågående samtal.

En direkt vidarekoppling innebär att du kopplar samtalet direkt till din kollega. När du gör det har du ingen möjlighet att ta tillbaka samtalet om det inte kommer något svar.
Om du använder dig av vidarekoppling kommer samtalet att parkeras för den andra parten och du kommer att ringa upp din kollega. Om du inte får svar från din kollega eller om denne inte har tid för tillfället kan du alltid ta tillbaka samtalet genom att trycka på Avbryt och ta tillbaka samtalet, annars är det bara för dig att klicka på Fullständig vidarekoppling.
Skulle du behöva vidarekoppla samtalet till ett externt nummer fungerar det på samma sätt, den enda skillnaden är att du då skriver in det externa numret i sökfältet, varpå du kommer att kunna klicka på den gröna knappen Ring/vidarekoppla som dyker upp. Även här får du välja om du vill göra en notifiering eller en direktöverföring.
Automatisk vidarekoppling av inkommande samtal (för vissa profiler)
Om du vill ställa in att inkommande samtal ska vidarekopplas automatiskt i specifika situationer/profiler kan du göra det via dina profilinställningar.
- Börja med att antingen skapa en helt ny profil eller hitta en befintlig profil där du vill ställa in vidarekoppling. Du hittar dina profilinställningar genom att gå till Inställningar (kugghjulet) > Profiler
- Välj en profil i listan eller skapa en ny och klicka sedan på Inkommande samtal
- Under Samtal till fasta nummer och Samtal till mobilnummer kan du ställa in vad som ska hända när du får ett inkommande samtal till respektive nummer. Välj det alternativ som är relevant för dig
- Klicka sedan på Efter hänvisning
- Här väljer du sedan Vidarekoppla till nummer och anger numret nedan
Om du vill ställa in vidarekoppling specifikt för när du är upptagen i telefon eller inte kan svara på samtal vid en viss tid, följ guiden ovan till steg 2 och i denna meny kommer du att kunna ställa in dessa under när upptagen, när ej besvarad och vid ingen anslutning. Specifikt för inget svar kan du också ställa in efter hur många sekunder du vill att överföringen ska göras.
Glöm inte att du antingen måste aktivera den profil du ställde in ovan manuellt eller schemalägga den för att dessa inställningar ska träda i kraft.
Vidarekoppla reserverat nummer
Om du har reserverade fastnätsnummer på din kundsida (nummer som inte är kopplade till ett aktivt abonnemang för tillfället utan är vilande) har du även möjlighet att vidarekoppla dessa.
För att göra detta behöver du vara administratör och logga in på adminportalen.
När du har loggat in går du till Telefonnummer > Befintliga nummer och letar sedan upp det reserverade numret i listan. Det går också bra att söka efter nummer i sökfältet högst upp. När du har markerat numret klickar du på Konfigurera vidarekoppling och får då möjlighet att ange det nummer som du vill att alla inkommande samtal ska vidarekopplas till.
Observera att det inte går att vidarekoppla reserverade mobilnummer då du behöver ha en aktiv mobiltjänst med ett aktivt SIM-kort för att vidarekopplingen ska fungera.