Marknad snackar AI med teknikchef Peter Ljungberg

Just nu pratas det AI överallt – men vad betyder det egentligen för oss på TeleProffs? Vi tog en fika med vår teknikchef Peter Ljungberg för att reda ut hur våra tjänster använder AI i praktiken.

Är AI relevant inom telekom?
Absolut! Många tänker på transkribering och mötessammanfattningar, men det är bara början. Den insamlade datan kan också användas för att förstå vad som funkar i ett säljmanus, hjälpa användare med coachning, eller samla in feedback på produkter.

Hur får man tillgång till den datan?
Som användare ser du direkt i mobilen eller datorn vad som sagts – i form av sammanfattningar och todo-listor. Det går också att koppla på automatisering och få djupare analyser.

Berätta mer!
Via våra portaler får man tillgång till dashboards och kan även skapa egna AI-agenter. Våra system går att koppla direkt mot exempelvis CRM, så att all information sparas under rätt kund.

Använder kunderna redan det här?
Ja, verkligen – framför allt transkriberingstjänsterna har tagit fart under våren, men även analysverktygen. Det sparar tid, höjer kvaliteten och hjälper våra kunder att bli mer relevanta i sina samtal.

Vad är unikt med era lösningar?
Vi kan hantera alla typer av kommunikation – inte bara telefonsamtal, utan också Teams, Google Meet och till och med fysiska möten.

Hur skulle du summera TeleProffs AI-tjänster idag?
De förenklar vardagen och gör att du slipper selektiv manuell dokumentation. Istället får du all fakta samlad, vilket också gör det möjligt att coacha smartare. Det är som att få en marknadsundersökning – utan att störa kunderna med frågor.

Vad händer framåt?
Utvecklingen går snabbt. Sånt som kändes som sci-fi för ett år sen är redan vardag. Vi utvecklar våra tjänster hela tiden och kunderna får uppdateringar löpande. Bäst är att hoppa på tåget nu – innan konkurrenterna gör det.

Tack Peter – och glad sommar till er alla!