View Categories

Schemahantering: öppettider/stängt-meddelande

Hantera öppettider på ert huvudnummer/gruppnummer.
Under menyn Nummer ser ni samtliga huvudnummer/gruppnummer oavsett typ av svarsgrupp eller menyval.

Klicka på det nummer ni önskar schemalägga, ni hamnar direkt på Schema-fliken.
Längst upp finns standard-omstyrning [Vad ska vi göra som standard med alla inkommande samtal?] där man normalt sätt väljer [Stängd] samt aktiverar [Spela ljudfil] och väljer ett nattbesked. Detta kommer då alltid att spelas upp på alla tider som inte väljs som öppettider.

Klicka sedan på ”Plusknappen” och [Lägg till intervall]. 
Döp posten till tex ”Öppet” eller ”Lunch” etc, för löpande poster välj [Upprepas] ”veckovis” och de dagar som önskas. Ange här till exempel 08:00 till 17:00 och [Öppen], spara posten.
Lägg sedan till ytterligare intervall för tex lunch mellan 12-13

Avvikande poster som helgdagar eller tillfälligt stängt läggs in på samma sätt men välj ”Högtid/Aldrig” under [Upprepas]

Finns även möjlighet att lägga till att helgdagar med ett par klick, välj [Lägg till helgdagar] och välj Sverige och årtal, välj helgdagar eller bocka i rutan längst upp för att välja samtliga helgdagar. Tänk på att ni behöver gå in på helgdagarna och bestämma vad som ska hända, normalt sätt en ljudfil med stängtmeddelande.



Nedan följer bilder och ytterligare förklaring med exempel på öppettider måndag till fredag 08:00-17:00 med lunchstängt 12:00-13:00. Samt en utbildningsdag specifik dag från kl. 10:00:

  1. För att välja standard nattbesked som ska höras för inringande kunder alla tider som det inte är öppet eller annat specifikt meddelande:
    Tryck på redigeraknappen och välj [Stängd], [Spela ljudfil] och vald röstmeddelande:

  2. Tryck på ”plusknappen” för att lägga till nya poster nedan
  3. För att välja öppet måndag till fredag 08:00-17:00, fyll i enligt bild
  4. För lunchstängd, lägg till ytterligare ett intervall på motsvarande sätt som punkt 3
  5. För utbildningsdag, lägg till nytt intervall och fyll i ett namn, datum och tid samt [Upprepas] som ”Högtid/Aldrig” samt [Status] som ”stängd” med [Spela ljudfil] och välj röstmeddelande

I översikten syns tydligt hur schemat ser ut och när det är öppet respektive stängt: